Laten we het applaus voor de zorg omzetten naar daden

Wat maken we  een bijzondere tijd mee. In het begin van het jaar leek het coronavirus nog heel ver weg. Alleen in Azië liepen mensen immers met mondkapjes op over straat. Inmiddels is het virus ook overgewaaid naar het westen. De gevolgen zijn groot: lege straten, social distancing, videobellen met collega’s. Een totaal andere wereld dan een aantal weken geleden. 

Niets doen is geen optie

In tijden van de coronacrisis voelt het alsof we onze missie ineens met 17 miljoen mensen mogen uitoefenen. Fantastisch. En daarmee doel ik op de aandacht die op dit moment uitgaat naar alle zorgverleners. Waar wij bij TalentCare al jaren voor pleiten, gebeurt nu massaal: een applaus door het hele land voor alle zorghelden. Want nu ziet echt iedereen in dat werken in de zorg een roeping is. Niets doen is voor onze zorghelden geen optie.  

Een aantal jaren geleden zijn wij gestart met een missie. Vanuit eigen praktijkervaringen zagen wij dat het anders moest en anders kan. Jonge dokters en verpleegkundigen worden niet altijd even goed begeleid, voelen zich niet veilig en de werkdruk ligt hoog. Eigenlijk steeds hoger. Het werd ons duidelijk dat zorgverleners vooral aan anderen denken, maar eigenlijk te weinig aan zichzelf. Hoe konden we onze missie vervullen? Een aantal jaren later hebben wij voor honderden zorgverleners mogen ‘zorgen’. Stuk voor stuk geweldige mensen, met het hart op de goede plek. Eenmaal beland op de werkplek van hun wens, stromen ze weer uit bij ons en gaan ze verder bij onze opdrachtgevers. 

“Ik zou willen dat we onze zorghelden ook na deze crisis blijven steunen”

Trots op ons team

Ik ben enorm trots op ons team. Ik zie nu dat iedereen vakanties uitstelt en zich keihard inzet. Naast het werken in de eerste lijn willen velen ook nog diensten draaien op de IC of de SEH. Daar willen zijn waar de nood het hoogst is. Met verbeterinitiatieven komen waardoor we de zorgvraag aankunnen. Zoals het inrichten van een manier om kruisbesmetting in het verpleeghuis te voorkomen: zo is er een plan gemaakt om iedere zorgverlener maar aan een locatie te koppelen. 

Maar ik maak mij ook zorgen. Ik heb er alle vertrouwen in dat de we deze crisis overleven. Maar wat ik zo graag zou willen, is dat we onze zorghelden ook na deze crisis blijven steunen.

Lieve Nederlanders, zullen wij daarom het volgende afspreken, zodra het virus bestreden is? 

  • Laten we onze zorghelden behandelen zoals we ook zelf behandeld willen worden. Met respect en geduld. 
  • Laten we vertrouwen op hun kennis en ervaring. Net zo veel als  we de zoekmachine van Google vertrouwen – en dan nog net wat meer. 
  • En laten we ons applaus omzetten in daden. Laten we onze dankbaarheid blijven uiten. En laten we blij zijn dat er een groep is die hun roeping volgt. 

Heel veel succes de komende tijd, en zorg goed voor elkaar. 

Stefan Ottenbros
Directeur + Oprichter

Meer weten?
Neem direct contact met mij op!

Om goed voor anderen te kunnen zorgen, moet je ook aandacht voor jezelf hebben. Bij TalentCare is dat iets wat we onze zorgverleners meegeven.