26 juli 2019 | Blog | 3 minuten lezen

Blijf kalm en de apotheker lost het op

“Keep Calm and Carry On” luidde de propaganda van de Britse regering in 1939. Het was een poging om het volk voor te bereiden op de naderende Tweede Wereldoorlog. Opmerkelijk, want de toenmalige minister-president Chamberlain was er heilig van overtuigd dat het niet tot een oorlog zou komen. Nu weten we dat deze actie zijn politieke zelfmoord betekende en dat Winston Churchill hem kort daarna opvolgde. De slogan is na Chamberlain voor een diversiteit aan campagnes ingezet, op grote en kleine schaal - denk maar aan vrijmibo aankondigingen als ‘keep calm and have a beer’.

De parallel tussen de politiek van Chamberlain en de geneesmiddeltekorten is makkelijker te maken dan ik bij aanvang van deze column had vermoed. Al vele jaren zien apothekers met lede ogen aan dat tekorten oplopen in hoeveelheid en duur. Iedereen herinnert zich de ellende van het tekort aan Thyrax®. De lijst is oneindig veel langer geworden, maar in 2018 zijn ook zeer veelgebruikte middelen langdurig niet beschikbaar (geweest) zoals temazepam, naproxen en ibuprofen. Recent kwamen daar Sinemet® en uiteraard de meest gebruikte en meest veilige anticonceptiepil bij.

Wij nemen als apotheek een proactieve houding aan

Onlangs liet de NOS weten dat belangrijke geneesmiddelen in Frankrijk niet meer verkrijgbaar waren. We kennen onze zuiderburen als actie bereid en zo bleek ook de Franse Senaat al vrij snel doordrongen van de ernst van dit probleem. De problematiek – en de vermoedelijke oorzaak – is in Nederland min of meer gelijk. Onze Minister voor Medische Zorg kwam echter niet zo daadkrachtig over. Zo informeerde hij de Tweede Kamer dat gebruikers van de pil best een alternatief konden vinden. Dat moesten dan wel pillen met andere werkzame componenten zijn met alle gevolgen van dien ten aanzien van kosten en veiligheid, maar de minister noemde enkel het eerste. Recent deed een collega daar ook enkele interessante uitspraken over in De Volkskrant.

Ik laat het aan eenieder zijn eigen conclusies te trekken, maar wil hierbij een lans breken voor mijn collega’s en mijzelf. De kennis van de farmacologie en de oplossingsgerichte vaardigheden van de Nederlandse apothekers zorgen er namelijk dagelijks voor dat de problemen nog enigszins te beteugelen zijn en er geen serieuze slachtoffers vallen. Wij nemen een proactieve houding aan en bespreken alternatieven met artsen én patiënten. We zoeken oplossingen, maar dat kost uiteraard een hoop tijd, de nodige moeite en soms ook geld. Maar we doen het vrijwel allemaal, omdat het ons past en omdat we vinden dat we een verschil kunnen maken. Het zou alleen niet nodig moeten zijn…

Apothekers, laat een positiever geluid horen!

Het is dankbaar om voor de patiënt te zorgen. Maar tegelijkertijd lopen de tekorten dusdanig op dat het langzamerhand steeds moeilijker is oplossingen aan te dragen op het gebied van patiëntvriendelijkheid, bereikbaarheid en betaalbaarheid. In het verleden is de Nederlandse apotheker vaak – terecht of onterecht – aan de schandpaal genageld. Ik stel nu voor om een positiever geluid te laten horen. De cliënten van de apotheek waar ik werkzaam ben kunnen in elk geval blijven vertrouwen op de aandacht voor zorg van de apotheek. Het is weliswaar vijf voor twaalf geweest, maar blijft u maar kalm: de apotheker lost het op.

< Deze pagina delen