#Blauweplekken | Leren & reflecteren | TalentCare

#Blauweplekken

Esther teeuw #blauweplekken

Ik heb een hekel aan feedback krijgen. Ik vind het moeilijk, als iemand me zegt wat er niet goed gaat. Want meestal doe ik zo ontzettend mijn best. Aan mijn intenties ligt het niet, en daarom wil ik niet graag horen dat ik soms tekortkom of de plank missla. Eigenlijk is dit de reden dat ik het altijd leuk heb gevonden om als trainer ‘feedbacktrainingen’ te geven. Ik weet tenslotte hoe moeilijk het is om open feedback te ontvangen. Dat het soms pijn doet en een blauwe plek kan achterlaten: op je ego.

Ieder kwartaal bedenken we met het team één thema waarmee we onze aandacht richten op iets dat beter kan in ons werk. Het afgelopen kwartaal was dat een voor mij toepasselijk thema: #blauweplekken, oftewel ‘een moment van inzicht’. De hashtag zorgde ervoor, dat je leermoment iets lichts kreeg. In zweverige termen; ‘het mag er zijn’. Om te stimuleren dat deze momenten van inzicht ook actief geregistreerd werden, kreeg iedere collega een hotelbelletje om op te drukken. Als de bel ging, betekende dat een #blauweplek. Zo liepen ik en alle collega’s in de afgelopen tijd meerdere #blauweplekken op, en de openheid erover zorgde ervoor dat we soms zelfs hartelijk konden lachen om onze eigen fouten.

De plank mis

Regelmatig kwam aan het licht, dat #blauweplekken kunnen ontstaan als je zó graag wil dat iets lukt, dat je juist daardoor geen schijn van kans maakt. Zo had ik een coachgesprek met een jonge arts, een fantastisch leuke meid, die ik graag inzicht wilde geven in haar perfectionisme. Van een kilometer afstand was het al te zien. Vond ik. En dat varkentje had ik al meerdere malen gewassen, dus ik had de oplossing al klaar. Dacht ik. Die dag zat ik hoog in mijn energie en met de voortvarendheid van een straaljager ging ik het gesprek in. Ik sloeg volledig de plank mis. Natuurlijk was er wat te sleutelen aan haar behoefte om dingen goed te doen, maar dat was niet het voornaamste. Het probleem was veel eenvoudiger dan ik ‘wilde’. Het acute probleem ging over timemanagement, en nergens anders over. Mijn ‘oplossing’ kwam dus niet aan. Ze keek me wat warrig aan, en ik voelde langzaam dat mijn techniek op geen enkele manier effect had. Maar in plaats van te voelen dat het niet lukte, en op tafel te leggen wat écht zichtbaar was, bleef ik steeds in hetzelfde straatje vragen stellen. Effect nul.

Analyse

Note to self – denk niet dat je de oplossing al hebt, ook al heb je vijfentwintig jaar ervaring. Blijf goed kijken, en luisteren. Ga open een gesprek in, stem af op de ander en zorg eerst voor een goede kloppende analyse voordat je er een oplossing tegenaan gooit. #blauweplekken.

Ego

“Nee, dit was ‘m niet. Wat gebeurde hier nou?” Wat een subtiele reactie van mijn collega-manager, met wie ik later reflecteerde op het gesprek. Samen hebben we het gesprek geanalyseerd. Het was gewoon een kwestie van ‘niet’ afstemmen. Onvoldoende rapport maken. En ineens werd me duidelijk, hoe belangrijk feedback is. En hoe waardevol het is, wanneer je ego even een pijnlijke blauwe plek heeft.

Juliette Loogman

Loopbaanadviseur + Verpleegkundige

Juliette Loogman

Meer weten?
Neem direct contact met mij op!

Ben je benieuwd geworden naar TalentCare of heb je vragen/ opmerkingen die je graag met mij of één van mijn collega’s wilt bespreken? Plan dan hier een afspraak in.